Translation: Aboo Israaeel, Saboor Ajani
بسم الله
الرحمن الرحيم
In the name of Allaah, the Entirely Merciful, the Especially
Merciful
الحمد
لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن اتبع هداه
.
Praise be to Allaah, and may blessings and peace be upon
Allaah's Messenger ﷺ,
his family and companions, and those who follow his guidance.
أما بعد-
فإلى الأخ الكريم / محمد عبد الهادي إمام مسجد السنة بمرسيليا -فرنسا وفقه الله
وسدد خطاه وزاده هدى وبصيرة.
As for what follows - to the honourable brother, Muhammad
Abdi-l-Haadi, the Imaam of Masjidi-s-Sunnah in Marseille - France. May Allaah
grant him success, guide his steps, and increase his guidance and insight.
السلام
عليكم ورحمة الله وبركاته وعلى إخوانكم جميعاً في فرنسا وأشكر لكم مشاعركم النبيلة
الواعية حول ما حصل من خلاف بين الشباب السلفي بسبب الخلاف بين فلان وفلان الأمر
الذي يدل على عدم الوعي بمنهج السلف .
وبغض
أهله للفرقة بل بغض الله ورسوله للتفرق والاختلاف
Assalaamu alaykum warahmatuLlaahi wabarakaatuhu, and upon
all of your brethren in France. I acknowledge your noble and conscious feelings
regarding the disagreement that occurred among Salafee youths due to the
disagreement between so-and-so and so-and-so, and it shows the lack of
understanding (of them) about the Salafee Methodology, and the hatred its
people have for divisions, or rather the hatred of Allaah and His Messenger for
divisions and differences.
فليس دين
الله ومنهج السلف بهذه المنـزلة التي يتصورها كثير من الشباب أن يحصل التمزق
والاختلاف والعداوة والبغضاء لأتفه الأسباب ، ومنها أن فلاناً تكلم في فلان فيتعصب
طرف لفلان وطرف آخر لفلان ثم تقوم المعارك والصراعات بين الطرفين أو الأطراف ، هذا
العمل يبرأ منه الله ورسوله ودين الإسلام إذ هذا من عمل الشيطان الذي يريد الفرقة
والخلاف والعداوة والبغضاء بين المسلمين لأتفه الأسباب.
The religion of Allaah and the methodology of the Salaf is
not of the situation whereby many youths perceive (that there should be) split,
disagreement, enmity, and hatred for the most trivial reasons such as so-and-so
talk about so-and-so, and one party becomes fanatical towards so-and-so and
another party becomes fanatical towards so-and-so, and then battles and
conflicts break out between the two parties or parties. This behaviour is
disavowed by Allaah, His Messenger ﷺ, and the religion of Islaam. This is from the works of Shaytaan
who wants divisions, disagreement, enmity, and hatred among Muslims for the
most insignificant reasons.
كما أنه
من طرق أهل الأهواء والبدع والتحزب البعيدين عن منهج السلف وتعقل السلف وحكمتهم
وبصيرتهم وبعد نظرهم وثباتهم وتماسكهم تجاه الأحداث واحترامهم للأخوة والمودة التي
أمر الله باحترامها والحفاظ عليها .
وسأضرب
لكم بعض الأمثلة من مواقف السلف التي تدل على حكمتهم وبعد نظرهم وتمسكهم بكتاب
ربهم وسنة نبيهم تجاه الأحداث التي تزلزل أهل الأهواء وتدفعهم إلى التفرق
والاختلاف وإلى الصراع والعداوة ، ولكنها لا تهز أهل السنة بل ما تزيدهم إلا
ثباتاً وتماسكاً وتلاحماً ووقوفاً تجاه الفتن وأهلها .
It is also one of the ways of the people of desires,
innovations, and partisanship are far from the methodology of the Salaf,
the prudence of the Salaf, their wisdom, insight, foresight, steadfastness, cohesion
towards events, their respect for brotherhood and affection that Allaah
instructed to be respected and preserved.
I will give you some examples of the positions of the Salaf
that indicate their wisdom, foresight, and adherence to the Book of their Lord
and the Sunnah of their Prophet ﷺ regarding the events that shake the people of desires and push
them to division and disagreement, and conflict and enmity, but they do not
shake the People of the Sunnah, but rather they only increase their
steadfastness, cohesion and standing against temptations and their people.
1- فهذه
الفتنة بين الصحابة في الجمل وصفين كيف كان موقف أهل الأهواء والفتن منها ؟ وكيف
كان موقف أهل السنة منها ؟ .
This dissension between the Companions in Al-Jamal and
Siffeen; what was the position of the people of desires and fitnah towards it?
What was the position of the people of Sunnah towards it?
أما أهل
الأهواء تجاه هذه الفتن فقد تكشفت نواياهم وانكشفت أغراضهم وسوء مقاصدهم فمنهم من
يتحزب لطرف ويطعن في طرف آخر كالشيعة يتعصبون لعلي ويطعنون في أهل الجمل وأهل
الشام معاوية وعمرو بن العاص ومن يؤيدهما وكالنواصب يؤيدون معاوية وعمراً وجيشهما
ويطعنون في علي وجيشه وأنصاره.
وآخرون
كالخوارج والمعتزلة أو بعض رؤوسهم يطعنون في علي وأنصاره ومعاوية وأنصاره
.
As for the people of desires regarding these dissensions,
their intentions have been revealed and their purposes and evil intent have
been revealed.
Some of them side with one party and criticise other party,
such as the Shiites, who are fanatical towards Alee and criticise the people of
Al-Jamal and the people of Shaam, Mu'aawiyah and Amr bn Al-'Aas, and those who
support them. And like the Nawaasib, they support Muawiyah, Amr, and their
army, and criticise Alee, his army and his supporters.
Others, like Khawaarij and Mu'tazilah, or some of their
leaders criticising Alee and his supporters, Muawiyah and his supporters.
أما أهل
السنة والجماعة -رحمهم الله- وعلى رأسهم باقي الصحابة والتابعين وأئمة الهدى كسعيد
المسيب وعروة بن الزبير والقاسم بن محمد وسالم بن عبد الله بن عمر وغيرهم من أئمة
التابعين وكمالك والأوزاعي وسفيان الثوري وسفيان بن عيينة وحماد بن زيد وحماد بن
سلمة وغيرهم كثير من أئمة الأمصار الإسلامية في المدينة ومكة واليمن والبصرة
والكوفة والشام ومصر والمغرب والأندلس وخراسان كانوا كلهم على منهج واحد وعقيدة
واحدة تجاه أهل الأهواء وتجاه من يطعن في الصحابة ومنهم أهل الجمل وصفين فيتولون
الجميع ويعتذرون للجميع ويعتبرونهم مجتهدين للمصيب أجران وللمخطأ أجر واحد
.
As for Aahlu-s-Sunnah Wa-l-Jamaa'ah - rahimahumuLlaah - and
from their head, the rest of the Sahaabah, the Taabi'ee, and the great Imaams,
such as Sa'eed Al-Musayyab, Urwah bin Al-Zubair, Al-Qaasim bin Muhammad, Saalem
bin AbdiLlaah bin Umar, and other Imaams among the Taabi'een. Also, like
Maalik, Al-Awza’i, Sufyaan Al-Thawree, Sufyaan bin Uyaynah, Hammad bin Zayd,
Hammad bin Salamah, and many others; many Imaams from Islaamic lands of Madeenah,
Makkah, Yemen, Basrah, Koofah, Shaam, Egypt, Morocco, Andalusia, and Kharaasaan
were all on one manhaj and one ‘aqeedah against the people of desires and
against those who criticised the Sahaabah. Also, the people of al-Jamal and
Siffeen, so they supported all and gave excuses to all, and considered them to
be diligent. The right person had two rewards and the wrong person only had one
reward.
2- وقد جرى
خلاف قوي بين الإمامين البخاري ومحمد بن يحيى الذهلي -رحمهما الله- كاد يصدع أهل
الحديث والسنة ولكنهم بوعيهم للإسلام وإدراكهم العميق لمخاطر الفرقة والخلاف
وآثارهما السيئة في الدنيا والآخرة استطاعوا وأد هذه الفتنة ودفنها إلى يومنا هذا
.
A strong dispute took place between Imaam Al-Bukhaaree and
Muhammad bin Yahya Al-Dhuhlee - rahimahumaaLlaah - that almost split the people
of Hadeeth and Sunnah, but with their awareness of Islaam and their deep
awareness of the dangers of division and disagreement and their bad effects in
this world and the hereafter. They were able to eliminate this strife and bury
it to this day.
3- وفي
عصرنا هذا كانت تحصل خلافات بين الشيخ الألباني وعدد من أهل السنة والحديث كالشيخ
حمود التويجري والشيخ إسماعيل الأنصاري والشيخ نسيب الرفاعي بل قد يقع بينه وبين
الشيخ ابن باز -رحم الله الجميع- ولكن الناس ولا سيما السلفيون لم يروا أي أثر
لهذا الخلاف .
In our present time, disagreements occurred between Shaykh
Al-Albaanee and a number of Aahlu-s-Sunnah and Hadeeth scholars, such as Shaykh
Hamood Al-Tuwayjree, Shaykh Ismaaeel Al-Ansaaree, and Shaykh Naseeb
Al-Rifaa'ee. There might even occur between him and Shaykh Ibn Baz - may Allaah
be merciful to them all - but the people, especially the Salafees did not see
any trace of this disagreement.
فما الذي
دهى الشباب السلفي في هذه الأيام العصيبة التي يتكالب فيها الأعداء على اختلاف
نحلهم ومناهجهم على الدعوة السلفية وأئمتها .
What has befallen the Salafi youth these days (of) bigotry
wherein the enemies, in their various thoughts and methodologies, prey on the
Salafi Call and its scholars?
فاليهود
والنصارى من جهة والروافض والصوفية والعلمانيون والأخوان المسلمون قد شكلوا جبهة
أو جبهات لحرب الدعوة السلفية وإلصاق التهم الفاجرة بها ولا سيما ما يجري الآن من
إرهاب وتدمير وتفجير .
The Jews and Christians on one side, and the Shi'ites,
Sufis, secularists, and the Muslim Brotherhood, have formed a group or groups
to wage war on the Salafi Call and ascribing immoral accusations to it,
especially the terrorism, destruction, and bombings that are taking place now.
أليس في
هذه الخلافات بين الشباب السلفي ما يقوي أعداء الدعوة السلفية ويعطيهم أسلحة ماضية
يوجهونها إلى نحر السلفية ونحور أهلها .
Isn’t there something in these disputes between Salafee
youth that strengthens the enemies of the Salafi Call and gives them weapons
to direct towards slaughtering Salafiyyah and its people?
أليست
هذه الخلافات مما يشوه الدعوة السلفية ويذهب رونقها وجمالها ويوقف مدها وانتشارها
بل يا أخي ويا أبنائي الذين أكرمهم الله فهداهم لهذا المنهج العظيم الذي جهل بعض
الشباب قدره وجهلوا نعمة الله عليهم وإكرامهم وهدايتهم لهذا المنهج العظيم
.
Aren’t these disagreements something that distorts the Salafi
Call, take away its glory and beauty, and stop its expansion and spread?
Rather, my brother and my sons, whom Allaah has honoured and guided to this
great manhaj which some young people have been ignorant of, and they have been
ignorant of Allaah's blessing upon them, honouring them, and guiding them to
this great methodology.
لقد
أدركت أنا وأدرك غيري أن هناك تيارين قد ضربا الدعوة السلفية في صميمها تيار الشدة
والإفراط وتيار اللين الزائد عن المشروع والتفريط وكلاهما قد أثخن فيها وكادا أن
يأتيا على البقية الباقية من أهلها .
I and others have realised that two trends have struck the Salafi Call to its core; the trend of severity and excess, and
the trend of leniency in excess of what is legitimated and negligence. And both
have intensified it and almost attacked the remaining remnants of its people.
وإن الله
قد حرم كلاً من الإفراط والتفريط لما ينطويان عليه من الأضرار والشرور وشرع لهذه
الأمة التوسط والاعتدال وذلك هو صراط الله المستقيم الذي أمرنا بأتباعه وفيه الخير
كل الخير والسعادة كل السعادة والنجاة من المهالك.
Allaah has forbidden both excess and negligence due to the
harm and evil they entail, and He has legislated for this nation of moderation and
justice. This is the straight path of Allaah, which He commanded us to follow,
and in it is goodness - all goodness, happiness - all happiness, and salvation
from dangers.
ولما
رأيت خطر هذين التيارين وجهت عدداً من النصائح إلى الشباب السلفي في كل مكان فأرجو
أن تلقى ترحيباً وقبولاً لدى إخواننا وأبنائنا وأحبائنا السلفيين.
When I observed the danger of these two trends, I directed a
number of pieces of advice to Salafee youth everywhere, and I hope that they
will be welcomed and accepted by our Salafee brothers, sons, and loved ones.
لقد ضمنت
وبشدة تلك النصائح حث الشباب السلفي إلى نبذ كل أنواع الفرقة والخلاف وإلى التآخي
في الله والتحاب فيه وإلى رفق بعضهم ببعض وإلى الحكمة والموعظة الحسنة لمن يقع في
خطأ .
I have included in this some strong advice urging the
Salafee youth to reject all kinds of division and disagreement, to be brotherly
and loving in Allaah, to be kind to one another, and to be wise and give good
advice to those who make mistakes.
وإني
لأؤكد الآن تلكم النصائح وأحثهم على المبادرة الجادة الصادقة في نبذ الخلاف
وأسبابه واستبداله بالوفاق والتآخي ...الخ
I will emphasize more on pieces of advice and urge them to
take serious and sincere initiative in rejecting disagreement and its causes
and replacing it with harmony and brotherhood...etc.
وآمل أنا
وكل السلفيين في المملكة واليمن وغيرها أن نسمع كل ما نصبوا إليه ونتطلع إليه من
إنهاء هذا الخلاف المقيت ، ودفنه وإعلان المحبة والتآخي والإقبال على العلم النافع
والعمل الصالح والتعاون على البر والتقوى والجد في نشر هذه الدعوة وإبراز جمالها
عقيدةً ومنهجاً وأخلاقاً.
I, and all the Salafiyyoon in Mamlakah, Yemen and
elsewhere hope to hear everything they aspire to and look forward to. Including
ending this abhorrent dispute, burying it, declaring love and brotherhood,
seeking beneficial knowledge and good deeds, cooperating in righteousness and
piety, and being diligent in spreading this call and highlighting its beauty in
doctrine, method and morals.
أخي محمد
عبد الهادي أرجو المبادرة الجادة إلى إطفاء هذه الفتنة وذلك بأن تدعو العقلاء في
باريس وليون وغيرهما ولا سيما أبو زيان إلى عقد اجتماع بينكم لتعرض عليهم خطابي
هذا الذي أرجو أن يكون معيناً لكم على إنهاء الفتنة وإزالة أسبابها وإحلال ما
يفرضه عليهم الإسلام من التآخي وتبادل المحبة والتعاون على البر والتقوى محل
الفرقة في كل مجال ولا سيما في ميدان الدعوة إلى الله .
My brother Muhammad Abd al-Hadee, I ask you to take a
serious initiative to extinguish this strife by calling on the wise people in
Paris, Lyon and elsewhere, especially Abu Zayan, to hold a meeting among you to
present to them this speech of mine, which I hope will be helpful to you in
ending the strife, removing its causes, and establishing what Islam imposes on
them of brotherhood and mutual exchange. Love and cooperation in righteousness
and piety replace division in every field, especially in the field of calling
to Allaah.
أخي الذي
يظهر لي أن الاختلافات بينهم ليست في عقائد ولا في أصول الدعوة ولا في المنهج
وإنما هو قيل وقال وخصومة وجدال في أشخاص بالغوا في تعظيمهم وهم لا يتجاوزون أن
يكونوا من طلبة العلم .
My brother, it appears to me that the differences between
them are not in beliefs, nor in the principles of the call, nor in the methodology,
but rather it is rumours, disputes, and arguments between people who exaggerated
their veneration and are no more than seekers of knowledge.
أسأل
الله أن يحقق ما نصبوا إليه جميعاً من جمع كلمة السلفيين وتآلف قلوبهم وأرواحهم
على الحق والهدى .
وصلى
الله على نبينا محمد وعلى آله وصحبه وسلم .
كتبه :
محبكم في الله
I ask Allaah to achieve what we all aspire to, of uniting
the word of the Salafis and uniting their hearts and souls to truth and
guidance.
May Allaah's blessings and peace be upon our Prophet
Muhammad and his households and companions.
Written by he who loves you all for the sake of Allaah
ربيع بن
هادي عمير المدخلي
28/2/1425
(2003CE)