A Sit-Up with Dr Asra on Zakatul Fitr in Cash

Monday 08-Apr-2024, 5:49AM / 1744

By Aboo Aamir 

Bismillaahir Rahmaanir Raheem 
It seemed the lower cadre of Ikhwaaniyyah became embattled on the issue of Zakatul Fitr in cash so the upper echelon of Ikhwaaniyyah in Nigeria if not in Africa had to come to their rescue.

There came Dr Bilaal Asra.

You are welcome Sir.

But Sir, your coming into this matter does not obviate the fact that this matter is a trivial one that you need not expend your energy on.

Sir, what happened to the principle of 'let's avoid trivial issues in the matters of the Deen, and focus on the main target'?

Dr Sir, why the so much energy on a matter less important as this?

Sir, you said Al-Imaam Bukhari by analogy believed we can pay zakatul fitr in cash. Sir, we checked again, as we checked about 15 years ago when the matter cropped up via the Internet, we didn't see that Sir.

What we saw is that Al-Imaam brought a chapter of Paying Zakah with Ard (an equivalent) and he cited a athar of Muaadh bn Jabal - radiyallahu anhu - to that effect, as reported from him by Taawus.

Dr Sir, it seems you didn't tell us that the athar is muallaq (though with seegah jazm) but al-Haafidh Ibn Hajar said Taawus never met Muaadh. Therefore the athar is munqati - disconnected.

Sir, you saw the difference of opinions around the meaning of the word Sadaqah there some said it was Kharaaj some said it was Jizyah.

It was never mentioned that it had to do with Zakatul Fitr.

Down down in Saheeh Al-Bukhari Sir under the several chapters of sadaqatul fitr, Al-Imaam Al-Bukhari only brought what we all know in the Sunnah.

Sir, even in masaail khilaafiyyah Ijtihaadiyyah, there will be a raajih wa marjooh. It's is obvious this view from your is majrooh. So we wonder why this energy is spent on it. Ẹ má bínú Sir o.

We hope you will help us re-address the issue.

Akramakumullah.

I produced the Arabic version of Saheeh Al-Bukhari and Fat'hul Baaree below.

باب العرض في الزكاة وقال طاوس قال معاذ رضي الله عنه لأهل اليمن ائتوني بعرض ثياب خميص أو لبيس في الصدقة مكان الشعير والذرة أهون عليكم وخير لأصحاب النبي صلى الله عليه وسلم بالمدينة وقال النبي صلى الله عليه وسلم وأما خالد فقد احتبس أدراعه وأعتده في سبيل الله وقال النبي صلى الله عليه وسلم تصدقن ولو من حليكن فلم يستثن صدقة الفرض من غيرها فجعلت المرأة تلقي خرصها وسخابها ولم يخص الذهب والفضة من العروض 1380 حدثنا محمد بن عبد الله قال حدثني أبي قال حدثني ثمامة أن أنسا رضي الله عنه حدثه أن أبا بكر رضي الله عنه كتب له التي أمر الله رسوله صلى الله عليه وسلم ومن بلغت صدقته بنت مخاض وليست عنده وعنده بنت لبون فإنها تقبل منه ويعطيه المصدق عشرين درهما أو شاتين فإن لم يكن عنده بنت مخاض على وجهها وعنده ابن لبون فإنه يقبل منه وليس معه شيء
 عرض الحاشية
[ ص: 366 ] قوله : ( باب العرض في الزكاة ) أي : جواز أخذ العرض ، وهو بفتح المهملة وسكون الراء بعدها معجمة ، والمراد به ما عدا النقدين . قال ابن رشيد : وافق البخاري في هذه المسألة الحنفية مع كثرة مخالفته لهم ، لكن قاده إلى ذلك الدليل . وقد أجاب الجمهور عن قصة معاذ ، وعن الأحاديث كما سيأتي عقب كل منها .

قوله : ( وقال طاوس : قال معاذ لأهل اليمن ) هذا التعليق صحيح الإسناد إلى طاوس ، لكن طاوسا لم يسمع من معاذ فهو منقطع ، فلا يغتر بقول من قال : ذكره البخاري بالتعليق الجازم فهو صحيح عنده ، لأن ذلك لا يفيد إلا الصحة إلى من علق عنه ، وأما باقي الإسناد فلا ، إلا أن إيراده له في معرض الاحتجاج به يقتضي قوته عنده ، وكأنه عضده عنده الأحاديث التي ذكرها في الباب . وقد روينا أثر طاوس المذكور في " كتاب الخراج ليحيى بن آدم " من رواية ابن عيينة ، عن إبراهيم بن ميسرة ، وعمرو بن دينار فرقهما كلاهما عن طاوس .

وقوله " خميص " ) قال الداودي ، والجوهري وغيرهما : ثوب خميس بسين مهملة هو ثوب طوله خمسة أذرع ، وقيل : سمي بذلك لأن أول من عمله الخميس ملك من ملوك اليمن . وقال عياض : ذكره البخاري بالصاد ، وأما أبو عبيدة فذكره بالسين ، قال أبو عبيدة : كأن معاذا عنى الصفيق من الثياب . وقال عياض : قد يكون المراد ثوب خميص أي : خميصة ، لكن ذكره على إرادة الثوب .